FAQ items aan het laden...
CONCERTEN2023-05-10T08:44:17+01:00

Wolfgang Amadeus Mozart – GROTE MIS in c KV 427
Gabriel Fauré – REQUIEM

Zondagmiddag 12 november 2023 in Het Concertgebouw, Grote Zaal, aanvang 15.00 uur

Wolfgang Amadeus Mozart heeft zo’n 70 religieuze werken geschreven, de meeste toen hij in Salzburg woonde. Mozarts werkgever daar, bisschop Colloredo, hield niet van langdurige missen en zeker niet als hij ze zelf moest leiden. Daarom mochten de missen die Mozart voor hem schreef niet langer dan drie kwartier duren. Nadat Mozart door Colloredo de laan was uitgestuurd (naar verluidt wegens aanhoudend te laat komen) vestigde Mozart zich in Wenen, waar hij de kost ging verdienen met het schrijven van opera’s en wat lichter werk, zoals serenades, sonates en pianoconcerten.

Toch begon hij in de zomer van 1782 met de compositie van een mis; er wordt verondersteld dat het werk was bedoeld als huwelijksgift. Mozart was namelijk op 4 augustus getrouwd met Constanze en in een brief had hij al eerder verkondigd dat als hij Constanze als zijn vrouw naar Salzburg zou brengen, hij daar een nieuw gecomponeerde mis op zou voeren. Het plan was om op 26 oktober 1783 in de Sint-Peter in Salzburg een uitvoering te brengen, met Constanze als sopraansoliste. Er bestaat echter geen bewijs van dat dit zo is gebeurd. Als dat wel het geval is geweest dan zal Mozart er delen van eerder geschreven missen in geplakt moeten hebben; een mis moet immers altijd integraal worden uitgevoerd worden, en het werk was onvoltooid. Dat is het trouwens altijd gebleven; hedendaagse opvoeringen maken gebruik van bewerkingen.

Waarom Gabriel Fauré zijn Requiem heeft gecomponeerd weten we niet. Een mogelijke aanleiding kon de dood van zijn vader zijn, in 1885, of de dood van zijn moeder op oudejaarsavond 1887. Maar Fauré was al met het werk begonnen toen zijn moeder overleed. Fauré zei er later over: ‘Ik heb het nergens voor gecomponeerd… gewoon voor het plezier, als u me dat toelaat te zeggen!’

Het eerst geschreven deel is het Libera Me, dat al eerder als een losstaand werk door hem werd gecomponeerd in 1877. In 1878 componeerde hij de eerste versie van het Requiem, dat hij ‘Un Petit Requiem’ noemde. Die eerste versie telde vijf delen (Introitus et Kyrie, Sanctus, Pie Jesu, Agnus Dei en In Paradisum), maar bevatte nog niet het Libera Me. Deze versie werd op 16 januari 1888 in La Madeleine te Parijs uitgevoerd. Fauré dirigeerde zelf.

Tussen 1899 en 1900 werd het Requiem bewerkt voor compleet orkest. Het is niet duidelijk of dat door Fauré zelf is gedaan of door zijn leerling Jean Roger-Ducasse, die de redactie verzorgde van de koorpartijen. Beiden waren te gewetensvol en te precies om de slordigheden te verklaren in de orkestratie, die waarschijnlijk zijn gemaakt door muziekuitgever Hamelle. De fouten zijn pas in 1978 gecorrigeerd in de uitgave van Roger Fiske en Paul Inwood. Deze derde versie ging ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling op 12 juli 1900 in première in het Palais du Trocadéro in Parijs, waarbij Paul Taffanel dirigeerde. Nog in hetzelfde jaar werd het werk in deze versie in Brussel uitgevoerd, waarna vele andere Europese steden snel volgden. Nadia Boulanger, die vanaf de jaren twintig gold als Fauré’s opvolgster en erfgename, heeft het vele malen gedirigeerd. Op 8 november 1924 werd het Requiem op Fauré’s eigen staatsbegrafenis ten gehore gebracht in La Madeleine in Parijs.

Holland Symfonie Orkest

Channa Malkin – sopraan
Charlotte Janssen – sopraan
Felipe Gallegos – tenor
Joep van Geffen – bas
Orgel: Gerrie Meijers
Dirigent: Gerrit Maas

entree
Rang 1+ € 49,-
Rang 1 € 43,-
Rang 2 € 35,-
(inclusief consumpties)

Bestel kaarten

AGENDA
2023

W.A. Mozart – GROTE MIS in c KV 427 en G. Fauré – REQUIEM

Het Concertgebouw Amsterdam, Grote Zaal
Zondagmiddag 12 november 2023 Aanvang 15.00 uur

2024

J.S. Bach – MATTHÄUS-PASSION

Het Concertgebouw Amsterdam, Grote Zaal
Palmzondagavond 24 maart 2024 Aanvang 19.30 uur

Aanmelden mailinglijst kaartverkoop

Verzeker uzelf van de mooiste plekken tijdens onze concerten

    We genoten gisteravond weer met volle teugen van de Matthäus-Passion. Leuk en terecht dat jullie als koor de grootste ovatie kregen. In onze evaluatie over de solisten scoorden Lien Haegeman en Bernadeta Astari het hoogst. Hun duet vonden we perfect, evenals de uitvoering van de aria die ikzelf het allermooist vind: Aus Liebe will mein Heiland sterben. Zowel de timing van Bernadeta als de rust van de begeleiding.

    R. Stravers

    Weer een schitterende uitvoering van de Matthäus-Passion. Wat een koor!

    C. Poell

    Wij willen u graag laten weten hoe wij ook dit jaar weer enorm hebben genoten van uw prachtige uitvoering van de Matthäus-Passion. Al heel veel jaren bezoeken wij het liefst de uitvoering van uw koor en het is voor ons een diep ontroerende ervaring !! Wij hopen dat u hier nog heel lang mee door zal gaan! Onze welgemeende complimenten!

    Mozart 29 oktober 2017: geweldig goed en mooi was het!

    Helene de Jong

    KCOV Excelsior is enorm in kwaliteit gegroeid onder leiding van Ger Vos. Ik ben heel enthousiast over de uitvoering van de Matthäus-Passion, het koor vormde een mooie eenheid!

    M. Rchards

    Matthäus-Passion 2019: wat was het prachtig. Ik was bij tijd en wijlen diep ontroerd. Dank voor deze prachtige avond. We hebben het hele concert met de tekst gevolgd. Dan kom je er helemaal in. We werden meegenomen in de devotie en overdonderd door het koor.

    Matthäus-Passion 2019: bij inzet van het gehele koor leek het of er een warme, harmonieuze tsunami de zaal in kwam. Zo mooi.

    J.S. Bach – MATTHÄUS-PASSION

    Het Concertgebouw Amsterdam, Grote Zaal
    Palmzondagavond 2 april 2023, aanvang 19.30 uur

    De Matthäus-Passion is een oratorium gecomponeerd door Johann Sebastian Bach. Het is in Nederland een van zijn bekendste composities en één van zijn langste. De Matthäus-Passion vertelt het lijdens- en sterfverhaal van Jezus volgens het Evangelie volgens Mattheüs.

    Vroeger werd gedacht dat Bach de Matthäus-Passion componeerde in 1728 en dat het stuk voor het eerst werd opgevoerd in de Thomaskirche in Leipzig op 15 april 1729, Goede Vrijdag. Tegenwoordig wordt aangenomen dat de eerste uitvoering op 11 april 1727 (tijdens de vesperdienst op Goede Vrijdag) plaatsvond. De Matthäus-Passion is geschreven voor twee koren (groepen zangers en instrumentalisten).

    Een compositie met dubbele koren (cori spezzati) was ten tijde van Bach vooral in de Venetiaanse opera gebruikelijk. Het is aannemelijk dat Bach de compositie, bezetting en instrumentatie vooral aanpaste aan de omstandigheden in de Thomaskirche, die een dubbel koor bevatte en waarvoor de compositie bedoeld was. Tegenwoordig is het overigens gebruikelijk om slechts met één groep solisten en met één continuogroep te spelen.

    De jaarlijkse traditie van de uitvoering van de Matthäus-Passion in Het Concertgebouw door KCOV Excelsior te Amsterdam startte in 1953. Wij vieren in 2023 een jubileum, want is het 70ste jaar van onze uitvoeringen van de Matthäus-Passion in Het Concertgebouw. We zijn er trots op deze traditie in ere te kunnen houden en jaarlijks voor een volle zaal te mogen zingen.

    Het Concertgebouw Amsterdam, Grote Zaal

    Hans Christian Hinz – bas (Christus)
    Erik Janse – tenor (Evangelist)
    Linde Schinkel – sopraan
    Merel van Schie – alt
    Jasper Dijkstra – tenor
    Jan Willem Baljet – bas

    Continuo –  Gerrie Meijers en Peter Ouwerkerk
    Viola da gamba – Ralph Meulenbroeks

    Kinderkoor van de Kathedrale Koorschool Utrecht
    Het Promenade Orkest

    Dirigent: Gerrit Maas

    Toegangskaarten:

    Rang 1+  € 49,-
    Rang 1     € 43,-
    Rang 2    € 35,-

    Enkele publieksrecensies van de afgelopen jaren:

    Matthäus-Passion 2019: ‘Wat was het prachtig. Ik was bij tijd en wijlen diep ontroerd. Dank voor deze prachtige avond. We werden meegenomen in de devotie en overdonderd door het koor.’

    Matthäus-Passion 2019: ‘Bij inzet van het gehele koor leek het of er een warme, harmonieuze tsunami de zaal in kwam. Wij willen u graag laten weten hoe wij ook dit jaar weer enorm hebben genoten van uw prachtige uitvoering van de Matthäus-Passion. Al heel veel jaren bezoeken wij het liefst de uitvoering van uw koor en het is voor ons een diep ontroerende ervaring !! Wij hopen dat u hier nog heel lang mee door zal gaan! Onze welgemeende complimenten!’

    Bestel kaarten

    MOZART: Requiem-Litanie-Te Deum

    Zondag 29 oktober 2017 zong KCOV Excelsior een prachtig Mozart programma in Het Concertgebouw. In dit interview vertelt soliste Sara Klein Horsman over haar liefde voor Mozart.

    Het Requiem in d-moll (KV 626) is de laatste, onvoltooid gebleven compositie van Wolfgang Amadeus Mozart. Zijn oud-leerling en vriend Franz Xaver Süßmayr, voltooide de compositie. Inmiddels behoort het Requiem tot de meest geliefde en gewaardeerde werken van Mozart. Mozart schreef de Litaniae de Venerabili altaris Sacramento in Salzburg in 1776. In de Litanie is de oude strikte stijl met elementen uit de opera gecombineerd. Te Deum Laudamus betekent letterlijk ‘Wij loven U, O God’ Het is een lofzang uit de Bijbel die in de liturgie van christelijke kerken wordt gebruikt.

    Ga naar de bovenkant